Hasznos tudnivalók

  • 1. A szerződés
    • 1. A szerződés

      Adásvételi szerződéseinket, a Sebők és Gyurcsik Ügyvédi Iroda készíti el az Ön által megadott adatok alapján (választott ingatlan, vevők személye, fizetési mód, egyéb speciális körülmények). A szerződéstervezetet az ügyvéd küldi meg Önnek e-mailben vagy faxon.

      A szerződés részletesen kitér a szerződő felekre, a megvásárolt ingatlanra, az árra és a fizetésre, a műszaki tartalomra, az átadásra, a felek szerződésszegésére vonatkozó következményekre, és sok más pontra is. Ezeket itt egyesével nem ismertetjük, de néhány fontos és hasznos dologra felhívjuk a figyelmét a következő pontokban.

      Ha nem ért egyet a szerződéstervezetben írtakkal, kérjük, hogy első körben ne az ügyvédhez, hanem ingatlan tanácsadónkhoz forduljon, ugyanis ő képviseli az eladót. (Az ügyvéd csak rögzíti azt, amiben a felek megegyeznek, nincs döntési joga, nem hagyhatja jóvá az Ön kéréseit.)

    • 1.1. A szerződés mellékletei

      A szerződés mellékletei a műszaki leírás, az alaprajz, és ha már elkészült, akkor az energetikai tanúsítvány. (Ha még nincs kész a lakás, akkor az energetikai besorolást a műszaki leírás tartalmazza, magát az iratot pedig birtokbaadáskor adjuk át.) A szerződéshez csatolt alaprajz egy úgynevezett “marketingalaprajz”, amelynek a rendeltetése a lakás beosztásáról és az épületen belüli elhelyezkedéséről tájékoztat, hangsúlyozottan nem műszaki rajz. A szakági terveket (építészet, gépészet, elektromosság) a műszaki egyeztetés során, műszaki konzulensünktől fogja megkapni, aki segít a rajzok értelmezésében is. Egy dologra mindenképpen szeretnénk felhívni a figyelmét: az alaprajzokon szereplő területek és méretek a vakolatlan, burkolatlan, nyers falakkal vannak számolva.

    • 1.2. A szerződéskötés menete

      Szerződéseink megkötése előtt van lehetőség bizonyos tartalmi egyeztetésre és változtatásra, de vannak olyan pontok, amelyeket nem áll módunkban megváltoztatni engedélyezési, egyéb szerződési megkötöttségek miatt.

      Ha nem ért egyet a szerződés egy vagy több pontjával, akkor első körben egy szóbeli egyeztetést javasolunk ingatlan tanácsadónkkal. Ha szükségét érzi, nyugodtan vonja be saját ügyvédjét is az egyeztetésbe, arra azonban kérjük, hogy az ingatlanjogban járatos jogászhoz forduljon.

      A szerződéskötésre csak akkor egyeztessen időpontot, ha a tartalmi kérdésekben sikerült egyezségre jutni. A szerződékötéskor bejelentett új igényeket és feltételeket már nem tudjuk vagy csak a lehetőségekhez mérten tudjuk figyelembe venni. A szerződéshez szükség van a felek közötti alapvető bizalomra. Ha Ön valamiért nem bízik bennünk (az ingatlanfejlesztőkben), meg van róla győződve, hogy meg kívánjuk téveszteni vagy be akarjuk csapni, akkor inkább ne szerződjön velünk.

      A szerződéskötés helye társaságunk irodája (6721 Szeged Szent István tér 11. ) vagy a Sebők és Gyurcsik Ügyvédi Iroda hivatalos helyisége. A szerződéskötés során ingatlan tanácsadónk és a közreműködő ügyvédi iroda munkatársa lesz segítségére.

      Fontos, hogy valamennyi vevő (a fiatalkorúak is!), törvényes képviselő és haszonélvező, illetve meghatalmazottjaik személyesen megjelenjen, és rendelkezzen a következő okmányokkal:

      - személyi igazolvány;

      - lakcímkártya;

      - adókártya;

      - nem magyar állampolgár esetében útlevél;

      - meghatalmazott eljárása esetén a meghatalmazás;

      - jogi személy (cég) esetén cégkivonat és aláírási címpéldány egy-egy eredeti (vagy közjegyző által hitelesített másolati) példánya.

      A szerződésből minden vevő (haszonélvező) legalább egy-egy eredeti példányt kap, ha bank is szerepel a finanszírozásban, akkor egy példánnyal többet kapnak. Ha további eredeti példányokra volna szüksége, kérjük, hogy ezt még a szerződéskötés előtt jelezze ingatlan tanácsadónknak. (Utólagos igény esetén csak a saját példányunkból tudunk közjegyzői másolatot készíttetni, a közjegyzői díj áthárítása mellett.)

      Az adásvételi szerződés 3 eredeti példányát az eljáró ügyvédi iroda általában egy héten belül benyújtja a földhivatalhoz (a törvény szerint rendelkezésre álló határidő erre egyébként 30 nap), amely azt legkésőbb a benyújtást követő napon feltünteti széljegyként, erről a tulajdoni lapot kikérve bárki meggyőződhet.

      A szerződéskötéskor a vevőnek meg kell fizetnie a vételár 20%-át kitevő foglalót. A foglaló mértéke fix, ebben nem tudunk semmilyen engedményt adni.

      Az ingatlan nyilvántartási szabályok miatt az épület, illetve a lakás elkészültéig (műszaki átadás) előszerződést kötünk. Az előszerződésben meghatározzuk a határidőt, ameddig a végleges szerződést meg kell kötni.

      Az előszerződés csaknem minden tekintetben megegyezik a “végleges” adásvételi szerződéssel, tartalmazza valamennyi, az ügyletnek ebben a szakaszában lényeges jogot és kötelezettséget, földhivatali beadásra azonban – mivel szigorúan véve ez nem egy adásvételi szerződés, csak az annak majdani megkötésére irányuló kötelezettségvállalás – nem kerül.

      Ha az előszerződésben kikötött határidőig bármelyik fél felhívására a másik fél nem tudja, vagy nem akarja megkötni a végleges szerződést, az szerződésszegésnek minősül, és ugyanúgy vonatkoznak rá a foglalónál írtak. Ebből következően, aki azért kötne előszerződést, mert bizonytalan a vételi szándékát illetően, és úgy véli, abból könnyebben és anyagi vesztességek nélkül fog kihátrálni, sajnos ezt a szükséges jogkövetkezmények nélkül nem teheti meg.

    • 1.3. Szerződésmódosítás

      Nagyon ritkán, de előfordulhat, hogy az eladó, az Okos Otthont Építő Kft. kezdeményez szerződésmódosítást. (Erre leginkább akkor kerülhet sor, ha építkezés közben valamiért át kellene számoznunk az ingatlanokat, emiatt pedig meg kell változtatni a társasházi alapító okiratot.) Ilyenkor valamennyi érintett ügyfelünket megkeressük és természetesen vállaljuk az ügyvédi munkadíjat és a földhivatali eljárás díját is. Aki ennek a felhívásnak nem tesz eleget, az számíthat rá, hogy a földhivatal el fogja utasítani a tulajdonjogának a bejegyzését, mivel nem fognak egyezni a szerződés szerinti és a földhivatalnak benyújtott iratokban lévő adatok, ami végső soron a vevőt fogja sújtani, az őt ért kárért pedig az eladót (mivel az a szerződésmódosítási felhívással megtette a kár megelőzéséhez szükséges lépést) még csak felelőssé sem teheti. Éppen ezért mindig vegye figyelembe, hogy szerződésmódosítási kéréssel csak a végső esetben fogunk Önhöz fordulni, és ilyenkor kifejezetten ajánlott a felek közötti együttműködés.

      A vevői szerződésmódosításra vonatkozó kérések esetén az Okos Otthont Építő Kft. igyekszik minden segítséget megadni, hogy a szükséges módosítás mielőbb a vevő igényeinek megfelelően elkészüljön, ha azonban a cégünkre egyértelműen hátrányos feltételeket tartalmazna (például az eredetihez képest több hónappal későbbi fizetést), akkor mindenképpen javasoljuk az előzetes egyeztetést, hogy cégünk el tudja-e fogadni a kért módosítást.

      A módosításra ugyanazok a követelmények vonatkoznak, mint a szerződéskötésre, de ekkor a vevőnek kell viselnie az ügyvédi munkadíjat, ennek mértékéről az eljáró ügyvédi irodától kell felvilágosítást kérni. (A félreértések elkerülése végett az Okos Otthont Építő Kft. semmilyen díjat nem kér a szerződésmódosításhoz való hozzájárulásért.)

      Ha a feleknek nem sikerül megegyezésre jutniuk a szerződésmódosítást illetően, akkor az eredeti adásvételi szerződés él tovább, a szerint kell eljárni.

      Amennyiben műszaki konzultáción kér valamilyen módosítást, úgy annak nincs külön szerződésmódosítási díja.

    • 1.4. Szerződésbontás

      A szerződésbontás is előfordulhat. Feltehetően a szerződés is fog külön is nevesíteni néhány esetet, amikor a vevő szabadon, egyoldalúan elállhat, a többi esetben azonban szükség van a felek együttműködésére. Általánosságban csak annyit mondhatunk, hogy ha fel szeretné bontani szerződését, mindenféleképpen konzultáljon előtte velünk a lehetőségekről, ne várja meg, míg késedelembe esik a fizetéssel vagy az átvételt illetően, ezekben az esetekben ugyanis szigorúan a szerződés szerint fogunk eljárni.

  • 2.Fizetés

    Az Okos Otthont Építő Kft. fizetési ütemezése egyszerű és a lehető legkedvezőbb.

    Mivel beruházásainkat saját erőből valósítjuk meg, az építkezésekhez nincs szükség ügyfeleink pénzére. Éppen ezért a szerződés biztosítékául szolgáló 20% foglalón kívül, amit a szerződés megkötésekor kell fizetni, minden mást, csak a befejezett munkálatok elvégzése után kell befizetni. A műszaki ellenőr által jóváhagyott szerkezetkész állapot elérésekor a vételár 30% -át , majd a fennmaradó 50%-ot csak a műszaki átadáskor kell teljesíteni.

    Bankhitel, CSOK, lakástakarékpénztár vagy munkáltatói kölcsön esetén már az adásvételi szerződésben rögzítjük a pénzintézet vagy a munkáltató által előírt és elvárt, kölcsönösen egyeztetett feltételeket, így később nem kell semmilyen kellemetlen meglepetésre számítani.

    Lakásaink ellenértékét kizárólag pénzben tudják kiegyenlíteni. Semmilyen más ellenszolgáltatást, lakás-beszámítást, bartert, építőanyag-beszállítást, médiamegjelenést, vagy egyéb más szolgáltatást nem áll módunkban elfogadni.

    A megvásárolt ingatlan vételárának megfizetése átutalással vagy bankszámlánkra történő közvetlen befizetéssel történik, készpénzt nem kezelünk.

  • 3.Műszaki konzultáció

    A lakás megvásárlását követően a megadott keretek között lehetőség van változtatni a terveken, burkolatok és beltéri ajtók közül lehet választani, extra termékeket lehet felár ellenében kérni. Külön műszaki konzulens foglalkozik a lakás informatikai rendszerével, az okosotthon rendszerrel, amely igény szerint bővíthető, fejleszthető.

  • 4.Az ügyvédi iroda

    A szerződések elkészítésével, a földhivatali eljárással, a társasház megalapításával, a tulajdonjog bejegyeztetésével a cégünk által megbízott Sebők és Gyurcsik Ügyvédi Iroda foglalkozik. A közreműködő ügyvédek nem cégünk alkalmazottai, munkájukat mindkét fél nevében és érdekében végzik. Ha a felek között érdekellentét keletkezne, perbe lépnének, akkor ebben nem vesznek részt, egyik felet sem képviselik a másik ellenében.

    Ettől függetlenül ügyfeleink bármikor bevonhatják a szerződés előkészítésébe, egyeztetésébe saját ügyvédjüket, neki is minden tekintetben a rendelkezésére állunk.

  • 5.Az új lakás előnyei
    • 5.1.Illetékkedvezmény

      Új építésű lakás megvásárlása esetén komoly illetékkedvezményben részesül a vevő: az új lakások vételárának első 15 millió forintjára semmiféle illetéket nem kell fizetni, ami egy 15 milliós lakás esetén 600 ezer forintos megtakarítást jelent. Az ennél drágább, legfeljebb 30 millió forint értékű lakásoknál is csak a vételár 15 milliót meghaladó részére kell 4% illetéket megfizetni. (Teljes illetéket csak a 30 millió forintnál drágább új építésű lakásokra kell fizetni.)

    • 5.2.CSOK kamattámogatott hitel

      Az új lakás vásárlását az állam is támogatja, 3 gyermek esetén a vissza nem térítendő támogatás akár 10 millió forint is lehet. A támogatásra való jogosultság a lakás méretétől, életkortól, családi állapottól és a gyermekek számától függ. Mivel az ezekre vonatkozó jogi szabályozás elég bonyolult, és rendszeresen változik, a jogosultságról és a támogatás konkrét mértékéről érdeklődjön a nagyobb bankoknál (pl.FHB, OTP).

    • 5.3.Könnyebb hitelfelvétel

      Egy új építésű lakásra egyszerűbben és könnyebben lehet hitelt felvenni, mint a használt lakásra.

    • 5.4.Jogbiztonság

      Új lakás esetén nincsenek meglepetések a tulajdoni lappal kapcsolatban, kizárt a rendezetlen, zavaros tulajdonviszony. Az adásvételben egy nagyon tapasztalt ügyvédi iroda működik közre, amelynek munkája csak az Ön tulajdonjogának bejegyzésével ér véget.

    • 5.5.Tiszta, anyagilag rendezett társasház

      Újonnan megalakult társasházaink előélete miatt nem kell aggódni, hiszen teljesen tiszta lappal indulnak. Itt biztosan nincs eladósodva a ház, nem pereskedik a szomszédokkal vagy a lakókkal.

    • 5.6.Alacsonyabb fenntartási költségek

      Hála a kötelező előírásoknál igényesebb hőszigetelésnek (házaink minimum “CC – korszerű” minősítésű energetikai tanúsítvánnyal rendelkeznek) és a ház központi fűtésnek, nálunk nem kell magas fűtésszámlákat fizetni. Az egyedi hőmennyiségmérőknek és vízóráknak köszönhetően csak a saját tényleges fogyasztását fizeti, és a közös költséget sem duzzasztják olyan tételek, mint a magas felújítási alap-befizetés.

    • 5.7.Minőségi építőanyagok és kivitelezés

      Egy új építésű lakás esetén nem csak a lakás, de a ház is vadonatúj: a falak, a hő- és vízszigetelés, a tető, a lépcsőház, a vezetékek, a liftek – azaz minden. Nem csak minden vadonatúj, de minőségi és korszerű is. A beépített anyagok márkás termékek, melyek Európában készültek, és rendelkeznek a szükséges tanúsítványokkal.

    • 5.8.Kiterjesztett jótállás

      Házainkra és lakásainkra az épület átadásától számított a vonatkozó rendeletben meghatározott, 3 , 5 vagy 10 év teljes körű jótállás jár, melyet kivitelező cégeink teljesítenek. A jótállás nem csak a külsőségekre terjed ki, a láthatatlan részek minőségéért és működéséért épp úgy felelünk, mint a láthatóakért. Ez a garancia pedig nem csak a lakásra, hanem az egész épületre, a közös területre, gépészetre, elektronikára is vonatkozik, a kazánoktól a burkolatokon át a tetőig – gyakorlatilag mindenre.

    • 5.9.Az új lakás mindig jó befektetés

      Különösen az építkezés kezdetekor számít jó befektetésnek lakást vásárolni, mivel az ingatlanok ára a ház átadására jellemzően 15-20%-ot emelkednek, ami 1-2 év alatt igen tekintélyesnek számít, főleg annak fényében, hogy a szerződéskötéskor elég csupán a vételár 20%-át befizetni. Az új lakások később is tartják értéküket, és se a kiadásukkal, se az eladásukkal nem szokott gond lenni, azaz hosszabb távú befektetésnek is kiválóak.

    • 5.10.Személyre szabhatóság

      Az építkezés korai fázisában vásárolt lakások esetén költségmentesen alakíthatjuk saját ízlésünknek megfelelően a lakást: az ajtók és a parketta színét, a csempe- és padlólap-családok közül szabadon választhatunk a kínálatból, de megválaszthatjuk az ajtók nyílásirányát vagy a dugaljak helyét is. Felár fizetése mellett pedig még szélesebb lehetőségek nyílnak egy valóban személyre szabott otthon megteremtésére.

    • 5.11.Átgondolt tervezés, jó használhatóság

      Az új épületeknek és lakásoknak meg kell felelniük a hatályos, szigorú és részletekbe menő építési előírásoknak és figyelembe veszik azokat a lakói elvárásokat, amelyek még egy-két évtizede sem voltak maguktól értetődőek. Egy új házban nem kell lépcsőzni a babakocsival, sötét, rosszul megvilágított folyosókon botladozni, nem lesnek be a körfolyosón járók a nappaliba vagy a konyhába, megvan a helye a mosó- és mosogatógépeknek, és a mikró sem veri le a biztosítékot. Az új házak sokkal biztonságosabbak, ergonomikusabbak, használhatóbbak és élhetőbbek, mint a sok évtizedes épületek.

    • 5.12.Vagyonbiztonság

      A régi házban lakók számára súlyos probléma a vagyonbiztonság. A mi házainkban ez szinte ismeretlen, mivel az általunk beépített acéltokos, acéllemez biztonsági ajtók gyakorlatilag betörésbiztosak, a minőséget a MABISZ-tanúsítvány is igazolja.

    • 5.13.Okosotthon/Intelligens otthon/Smarthome

      Valamennyi lakásban modern, az árnyékolást, a fűtés-hűtést, (részleges) világítást és a biztonsági rendszert is ellenőrző és vezérlő okosotthon rendszer kerül beépítésre. A nyílt rendszert ügyfeleink igény szerint bővíthetik és kiegészíthetik saját költségükre.Az okosotthon rendszerekről bővebben az „Okosotthon” menüpont alatt olvashat.

  • 6.Az elérhető iratok

    Árlistáink, a lakások berendezett alaprajzai, a műszaki leírás, az építési engedély, az energetikai tanúsítvány, a használatbavételi engedély, a társasházat bejegyző határozat, az alapító okirat és az SZMSZ (utóbbiak a készültség függvényében) a honlapunkról letölthetők, illetve ingatlan tanácsadóink nyomtatott példányt is szívesen adnak.

    Az adásvételi szerződéseinkből léteznek “alapminták”, de az építkezés fázisától, a finanszírozás módjától, illetve az egyedi igényektől függően a végleges szerződések olyan mértékben eltérhetnek, hogy értelmetlennek tartjuk a szerződésminta küldését, az ingatlan kiválasztását és a finanszírozás módjának megadását követően azonban nagyon szívesen elküldjük a konkrét szerződéstervezetet e-mailben vagy faxon.

    A teljes épületre vonatkozó tervdokumentációt kizárólag elektronikus formában tudjuk átadni, de ezeket előzetes egyeztetés után központi irodánkban meg tudja tekinteni. Az ingatlanok tulajdoni lapja, az Okos Otthont Építő Kft. cégkivonata, a képviseletre jogosultak aláírási címpéldánya nyilvános, a földhivataltól, illetve a cégbíróságtól szabadon lekérhető. Ezekből tőlünk is kaphat fénymásolatot a rendelkezésünkre álló legfrissebb iratok alapján, illetve ügyvédeink külön díj ellenében be tudják szerezni az eredeti példányokat.

    Az alvállalkozóinkkal kötött szerződéseink (ideértve a bankokkal kötött finanszírozási szerződéseinket is) a két fél üzleti titkát képezik, ezeket harmadik fél számára nem adjuk ki, és betekintésre sincs lehetőség.

  • 7.Az ingatlanok megtekintése

    A megtekintésre a készültségtől függően van lehetőség, ilyen irányú kéréssel ingatlan tanácsadóinkhoz kell fordulni, akik szívesen állnak rendelkezésére. Kérjük, hogy előzetesen egyeztessen időpontot.

    Az összes külső nyílászáró beépítéséig sajnos nincs lehetőség az épületekbe bejutni, és magára az építési területre (a telekre) is csak nagyon korlátozott időben, építésvezetői kísérettel, sisakban, zárt cipőben lehet belépni, időpontot ingatlan tanácsadóinkkal tudnak egyeztetni. (Az építkezést a jog “veszélyes üzemnek” minősíti, és az átlagosnál jóval szigorúbb felelősséggel tartozunk az ott történtekért.)

    A külső nyílászárók beépítését követően lehetőség van bejutni (a zárt cipő ekkor is kötelező!), az építkezés befejezéséig a megtekinthetőséget azonban korlátozhatják az aktuális munkafolyamatok. Balesetvédelmi okokból gyerekek ekkor sem léphetnek az építkezés területére, a kikapcsolt liftek miatt pedig időseknek és szívbetegeknek sem ajánljuk a látogatást.

    A ház elkészültét követően már nincsenek különleges szabályok, de kérjük, hogy ingatlan tanácsadóink munkaidejére próbáljanak meg tekintettel lenni, ez irányú megértését előre is köszönjük.

  • 8. Amire a megtekintéskor érdemes figyelni

    Először is figyelmébe ajánljuk, hogy elkészült épület esetén a gépkocsibeállóra, kerékpártárolóra, hulladékgyűjtő tárolóra és a babakocsitárolóra is fordítson kellő figyelmet, hogy valóban megfelelnek-e az Ön elvárásainak, valóban kényelmesen fogja tudni használni, mert utólag ilyen jellegű kifogásokat már nem tudunk elfogadni.

    Fontos szabály, hogy az elkészült részek tekintetében már nem változtatunk, az építkezés befejezését követően pedig kifejezetten megtekintett állapotban adjuk el ingatlanainkat, amit a szerződésben is rögzítünk. Ez nem a garancia kizárását jelenti, hanem hogy a kiállásokon, ajtók helyén akkor sem áll módunkban változtatni, ha azt Ön utólag valamilyen okból indokoltnak tartaná. Sokszor egy csekélynek tartott változtatás is, mint például egy ajtó nyílási irányának megváltoztatása is komoly műszaki problémát és sok tízezer vagy százezer forintos költséget jelenthet. Elkészült lakásaink részleteikben eltérhetnek az építészeti tervektől és a lakás marketingalaprajzától. Kész lakás esetén a ténylegesen megvalósult lakás a szerződés tárgya, nem kérhető, hogy az eredeti tervek szerint építsük át a lakást.

    Az elkészült lakásokban nem javítjuk, a lakásmutatások és bejárások nyomán keletkezett úgynevezett mikrosérüléseket, mint amilyenek a parkettán, az ajtólapokon, a tokokon lévő apró karcolások. A nagyobb sérüléseket természetesen javítjuk, a nem vagy nem jól működő részek javítását pedig átadás előtt és után egyaránt kérheti. Ha bármilyen kételye vagy kérdése van ezzel kapcsolatban, nyugodtan forduljon ingatlan tanácsadónkhoz, igény esetén a lakás állapotáról és a javításokról a szerződéskötés előtt jegyzőkönyvet veszünk fel.

    A megtekintés során javasoljuk, hogy fordítson minden olyan részletre figyelmet, ami az Ön számára különösen fontos. Ha az érdekli, mennyi zaj szűrődik be a nyitott ablakon, télen is nyugodtan nyissa ki az ablakot hosszabb időre, ha a lift hangja miatt aggódik, kérje meg egy barátját, hogy liftezzen addig, amíg Ön a lakásban van, ha a benapozásra kíváncsi, jöjjön el délelőtt és délután is. Amennyiben ezeket elmulasztja, a költözés után hasonló jellegű kifogásait nem fogjuk tudni érdemben kezelni.

  • 9. Ami nincs a vételárban

    A vevőnek a vételáron kívül előreláthatóan a következő esetekben kell díjat fizetnie az Okos Otthont Építő Kft. vagy a közreműködő ügyvédi iroda részére:

    - vevő által kezdeményezett utólagos szerződésmódosítás esetén az ügyvédi munkadíjat kell megfizetni;

    - lakás műszaki tartalmának megváltoztatása (átépítés, plusz felszereltség rendelése stb.) esetén a Okos Otthont Építő Kft-nek a pótmunka díját és az anyagok felárát kell megfizetni.

    - Az ingatlan vételárában nincs benne a bútorzat (pl. beépített szekrény), és a vagyonszerzési illeték.

  • 10. A lakás lefoglalása

    Az Okos Otthont Építő Kft.-nél nincs klasszikus értelemben vett “foglalás”, azaz hogy amíg fontolgatja egy lakás megvételét, addig azt nem adjuk el másnak. Attól, hogy akár többször is megtekint egy lakást, hitellehetőségeknek néz utána, vagy valamilyen eseményt vár (például meglévő lakása eladását), bárki megvásárolhatja az Ön által is kinézett lakást.

    Egy lakás attól a perctől számít foglaltnak, hogy a két fél a szerződés részleteiben megállapodott, megvan a szerződés időpontja, és a vevő leadta a szerződéskötéshez szükséges adatait és a szerződés megkötésre került – ha ezen feltételek bármelyike is hiányzik, a lakás nem kerül foglalásra.

    Ezek a kétségkívül merev szabályok valójában ügyfeleink érdekeit védik és szolgálják – nem szeretnénk, ha bárkinek is azért kelljen nemet mondanunk, ha talál egy neki tetsző lakást, mert másvalaki hetek óta gondolkodik.

  • 11.Műszaki tartalom, választás, változtatás

      Az Okos Otthont Építő Kft. minden ház ingatlanjaihoz az egyedi jellegzetességeket is tartalmazó, részletes és a leginformatívabb műszaki leírásokat használ. A leírásokat kérésére emailben, ingatlan tanácsadónk átküldi Önnek.

      Műszaki leírásaink tartalmát az építkezés előrehaladtával folyamatosan aktualizáljuk, a “végleges verzió” a műszaki átadás előtt kb. fél évvel készül el. Ennek az az oka, hogy a beszállítók pályáztatása és a termékek kiválasztása az építkezés alatt történik, így az alapozáskor még mi sem tudjuk, hogy a kádat például a szóba jöhető 3-4 gyártó közül kitől fogjuk vásárolni.

      Az egyes termékeknél – ha már tudjuk – konkrét márkát nevezünk meg, és megadjuk a fontosabb műszaki paramétereket is.

      Előfordulhat, hogy valamit, ami érdekelné Önt, nem talál meg a leírásban, ennek több oka is lehet.

      A legtöbb esetben a műszaki leírás terjedelme korlátozza az apróbb részletek ismertetését. Kívánságára a kivitelező műszaki konzulensétől kaphat részletes információt, leírást az egyes termékekről, birtokbaadáskor pedig minden, a lakásába beépített termék tanúsítványát megkapja másolatban.

      Az is lehet, hogy az építkezés még nincs abban a fázisban, amikor kiválasztjuk az adott terméket, így értelemszerűen termékmegnevezés sincs a leírásban. Ebben az esetben is a műszaki konzulens tud információkkal szolgálni, de ez csak arra terjed ki, hogy mikor tudjuk az adott terméket nevesíteni. Hangsúlyozzuk, hogy olyan reklamációval, amikor utólag hivatkoznak a műszaki leírásnak ellentmondó szóbeli ígéretre, nem tudunk érdemben foglalkozni.

    • 11.1. Ha mást szeretne

      Amennyiben Ön mást szeretne a lakásában látni, mint ami a leírásban szerepel, erre az építkezés korai fázisában van lehetőség. A műszaki leírás végén részletesen le van írva, milyen díjmentes választási és változtatatási lehetőségei vannak. Ezek azonban mindig az építkezés aktuális állásához igazodnak, kétség esetén még a szerződés aláírása előtt egyeztessen ingatlan tanácsadónkkal és a műszaki konzulenssel!

      A műszaki átadást megelőzően 4-5 hónappal az utolsó választási és változtatási lehetőségek is lezárulnak, ekkortól már csak arról tájékozódhat, hogy az adott lakásba milyen csempe, parketta, ajtó kerül majd beépítésre.

    • 11.2. Felár nélküli változtatási lehetőségek

      Ezek a választási és változtatási lehetőségek hangsúlyozottan csak az építkezés állásától függően állnak rendelkezésre, erről az előző pontban írtak szerint kaphat bővebb felvilágosítást.

      Az építkezés kezdetén, szabadon dönthet a lakáson belüli falak, a gépészeti- és elektromos kiállások, a fűtőtestek helyéről, akár az alaprajzot is teljesen átalakíthatja. Kisebb változtatás esetén, ha nincs szükség a tervek módosítására, a változtatás teljesen díjmentes. Nagyobb, tervmódosítást igénylő változtatás esetén érintett szakáganként az Okos Otthont Építő Kft. 20.000 forint + ÁFA díjat számol fel.

      Lehetőség van választani az úgynevezett alapáras hidegburkolatok, parketták és beltéri ajtók közül, ezeket előzetesen meg lehet tekinteni. Többféle burkolati tervet is ajánlunk, illetve az egyedi elképzeléseket is megvalósítjuk, itt azonban a tervtől függően felárat számolunk fel (pl. hálós helyett diagonális burkolás).

    • 11.3. Feláras termékek és munkák

      Ha alapkínálatunkban nem találta meg, amit keres, esetleg kifejezett elképzelései vannak, azok megvalósításában is rendelkezésére állunk. A gyakran kért extrák közül műszaki konzulensünknél választhat, ő ad ajánlatot minden pótmunkára is. Ezeket közvetlenül a generál kivitelezőktől tudja megrendelni, és náluk kell kifizetni is. A rendelés teljes kifizetéséig nem kezdődik meg a munka kivitelezése, a termékek beszerzése.

      Ha ennél többre vágyik, akkor beszállítóink rendkívül széles kínálatából szabadon válogathat, akik sokféle márkát és minőséget kínálnak. Ezeket a termékeket az Ön választása alapján rajtunk keresztül tudja megrendelni, mi gondoskodunk a szállíttatásról és a beépítésről.

      Harmadik féltől származó termékek beépítését rendszerint nem vállaljuk, mert ez megoldhatatlan jótállási problémákat vet fel. Nem szeretnénk azon vitatkozni, hogy kivitelezési vagy anyaghiba az oka a nem megfelelő minőségben elkészült munkának. Ha mégis ilyen irányú kérése lenne, kérjük, érdeklődjön műszaki konzulensünknél!

    • 11.4. Amit felár ellenében sem vállalunk

      Bármennyire is rugalmasan állunk ügyfeleink kéréseihez, a műszaki realitások és a jogi előírások nekünk is gátakat szabnak, ezeket ügyfeleinknek is el kell fogadniuk.

      Nem változtathatjuk meg az épület külső képét, így az ablakok és erkélyajtók helyét és osztását sem. Nem lehet változtatni a külső falakon, korlátokon, erkélyelválasztókon és teraszburkolatokon sem. (A lakás bejárati ajtajának helyét viszont bizonyos keretek között változtathatjuk.) Nem rakhatunk fel az utcáról látható légkondicionáló kültéri egységet.

      A lakáson belül a pillérekre és strangokra kell tekintettel lenni, utóbbi a wc elhelyezkedését is erősen befolyásolja. A szoros rétegrend miatt a fürdőszobákban nem tudunk padlóösszefolyót csinálni, épített zuhanytálcát azonban bizonyos keretek között lehet kérni.

      Vannak olyan esetek is, amikor a vevői kérés ugyan műszakilag kivitelezhető, de használhatósági okokból nem tanácsoljuk a megvalósítást, pl. parketta rakását a konyhába, vagy túl keskeny ajtók és közlekedőutak kialakítását. Ha műszaki konzulensünk határozottan nem javasol valamit, érdemes megfogadni a tanácsát, ha ennek ellenére is a megrendelés mellett döntene, akkor alá kell írnia egy nyilatkozatot a felelősség teljes átvállalásáról.

      Vannak olyan egyedi kívánságok, amelyek műszakilag ugyan megvalósíthatóak lennének, de a kivitelezés jellege miatt mégsem tudjuk elvállalni. Például nincs elvi akadálya, hogy a normál helyett beépített redőnytokos ablakot rakjunk egy lakásba, ez azonban azt jelentené, hogy nem tudjuk a nyílászárók megrendelését egyben kezelni, külön kell kezelni 2-3 ablakot, eltérő lesz a falazás, a hőszigetelési igény stb. Emiatt a lakás tekintetében gyakorlatilag új kiviteli tervekre és egy külön művezetőre volna szükség, aki ezt a „külön kivitelezést” irányítja és ellenőrzi – mindez olyan időigényt és anyagi terheket jelent, amiért a látszólag egyszerű kérést nem áll módunkban teljesíteni. Hasonló a helyzet a tervezettnél több rétegű üvegezés és olyan bonyolult belsőépítészeti megoldások esetén, amelyek aránytalan terheket rónának a kivitelezőre. A Okos Otthont Építő Kft. éppen ezért fenntartja a jogot, hogy a pótmunka iránti igényt elutasítsa.

    • 11.5. A műszaki konzultáció menete

      A kivitelezés megfelelő szakaszába érve átadjuk a ház építészeti, gépészeti és elektromos terveit, ezek áttanulmányozása után kötetlenül meg lehet beszélni műszaki konzulensünkkel, mit és hogyan szeretne kiviteleztetni a lakásban, a fentiekben ismertetett keretek között. A megbeszélteket konzulensünk írásba foglalja, feláras munka esetén árajánlatot ad. Fontos, hogy ha az eredeti tervekhez képest valamin módosítani szeretne, akkor Önnek kell ezt felénk jeleznie, a műszaki konzulens nem fog külön rákérdezni, hogy ugye jó helyen vannak a kapcsolók, elégedett az ajtók nyílási irányával stb.

      A módosított terveket, a burkolati tervet, a választott termékeket, a feláras ajánlatot, aláírásával fogadja el. Kérjük, az aláírás előtt gondosan ellenőrizzen mindent, nehogy egy félreértés miatt mást fogadjon el, mint amit szeretett volna! Mi az aláírt tervek szerint fogjuk végezni a kivitelezést, átadásnál Ön is csak ezt kérheti rajtunk számon – az olyan panaszokkal, hogy nem is ezt a csempét/fugát/parkettát stb. választotta, rosszat írt alá, nem tudjuk érdemben orvosolni.

      Feláras termék, pótmunka esetén a teljes felárat, munka- és anyagdíjat meg kell fizetni a megrendeléskor, ez a megrendelés elfogadásának a feltétele.

    • 11.6. Ha Ön szeretné befejezni

      Ha szeretne bizonyos munkákat saját maga befejezni, erre is van lehetőség, ebben az esetben azonban a kivitelező csak más pluszmunkák felárának erejéig tudja az el nem végzett munkát beszámítani, pénzt nem fog Önnek (vissza) utalni. Bizonyos munkák azonban összefüggnek egymással, ha például nem kér beltéri ajtókat, a padlólap lábazatát, a parketta szegélylécét sem tudjuk a tokhoz zárni, így ezek a befejező munkák is Önre maradnak. (A lakás átadása után nem áll módunkban visszatérni befejező munkákra.) Hasonlóan, ha nem kér hidegburkolatot, akkor a szanitereket, csaptelepeketm elektromos dugaljakat és kapcsolókat sem fogjuk tudni felszerelni, legfeljebb az anyagokat átadni a birtokba adáskor.

      A használatbavételi engedély feltételeit mindenképpen teljesítenünk kell, így például legalább egy WC-t (ha az nincs, akkor egy fürdőszobát) teljesen meg kell csinálnunk, ki kell burkolnunk, készre kell szerelnünk – ettől nem tudunk eltekinteni. Az építési munkákat Ön kizárólag a birtokba adást követően fejezheti be, addig rajtunk kívül más nem végezhet munkát a lakásban.

  • 12. Átadás, költözés
    • 12.1. Műszaki átadás

      A műszaki átadás arra szolgál, hogy a vevő meggyőződhessen róla, a lakás rendben elkészült, alkalmas a használatra, illetve hogy a felek feltárják az esetlegesen meglévő, javításra váró hibákat. Ebből következően műszaki átadásra csak akkor kell számítania, ha még kivitelezés alatt álló ingatlant vásárolt, egyébként megtekintett állapotban vásárolja azt meg.

      Az adásvételi szerződésben határidőt vállalunk a műszaki átadásra (gyakorlatilag az építkezés befejezésére), azaz eddig kell átadnunk az ingatlant. Erre rendszerint a határidő előtt néhány héttel kerül sor, a konkrét dátumról előzetesen írásban értesítjük. Ha a levélben szereplő időpont nem felel meg Önnek, ezt mindenképpen jelezze és egyeztessen másik időpontot! Ha az eladói felhívás ellenére elmulasztja a megjelenést, akkor úgynevezett vevői késedelembe esik, annak minden jogkövetkezményével együtt.

      Az átadásra, ha kívánja, saját költségére magával hozhat egy műszaki szakértőt vagy ellenőrt is.

      A műszaki átadás csak a lakásra/beállóra (ha van) vonatkozik, a közös területekre azonban nem, ezeket majd a közös képviselő veszi át.

      Szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy a műszaki átadás egyik célja pont a kisebb hibák számbavétele, tehát ha ilyet talál, abból ne a rossz kivitelezésre vagy cégünk hanyagságára következtessen, ez az építőiparban szokásos jelenség.

      Néhány dolog hiányán ne csodálkozzon, a beltéri ajtók kulcsai, a csapok kifolyócsövéről a szűrő (perlátor), a zuhanyszett és a wc ülőke rendszerint csak közvetlenül birtokbaadás előtt kerül a helyére, mivel ezeknél fokozott az idő előtti eltűnés veszélye, ha azonban más hiányosságot látna, akkor feltétlenül szóljon.

      Ha hibát talál, azt a helyszínen lévő szakiparosok vagy azonnal javítják, vagy jegyzőkönyvet vesznek fel, amelyben javítási határidőt is vállalnak, ez legfeljebb 30 nap szokott lenni. A javítás megtörténtéről nem küldünk külön értesítést, azt a műszaki átadást követő heti bejárási napokon ellenőrizheti. Ha ezt nem tenné meg, legkésőbb a birtokbaadáskor lesz még lehetősége.

      Hibának minősül az is, ha Ön megváltoztatta a műszaki tartalmat (pótmunkát rendelt, máshova tetette a radiátort, kapcsolót stb.), de a változtatást a kivitelező nem, vagy nem a megrendelésnek megfelően végezte el. Ilyen jellegű panaszt azonban csak akkor tudunk orvosolni, ha Ön rendelkezik a szükséges, visszaigazolt megrendeléssel, befizette a díjat. Csak annak a teljesítését tudjuk biztosítani, ami a (megváltoztatott) terveken, leírásban szerepel, szóbeli ígéretekre, megbeszélésre történő hivatkozást nem tudunk elfogadni.

      Mivel a műszaki átadás megtörténtének, illetve meghiúsulásának is jogi következményei vannak az eladóra és a vevőre nézve is, ezért fontos, hogy tisztában legyen vele, mikor sikeres és mikor nem az a műszaki átadás. A kisebb hibák megléte esetén is a műszaki átadás sikeresnek tekintendő, kisebb hibákra való hivatkozással nem tagadható meg az átvétel.

      Az átadás akkor sikertelen, ha olyan hibát találnának, amely a rendeltetésszerű használatot, a „lakhatást” gátolja, vagy amelynek a javítása okozná ezt.

      Ha az átadás sikertelen lenne, azt az eredeti, szerződéses időpontig meg kell ismételnünk, különben ugyanúgy késedelembe esünk, annak minden következményével. Ha viszont Ön megfelelő indok nélkül tagadja meg műszakilag átvenni a lakást, és annak ismételt felhívásunkra sem tesz eleget, az szerződésszegésnek minősül, és a szerződéstől való elállásunkkal fog járni. Éppen ezért javasoljuk, hogy az átvétel egyoldalú elutasítása előtt mindenképpen egyeztessen velünk, különben mi is kénytelenek leszünk a szerződés szerint eljárni.

    • 12.2. A műszaki átadás után

      A műszaki átadás és a javítások elkészülte után lehetősége lesz, hogy bizonyos megkötésekkel még a birtokbaadás előtt bejuthasson lakásába. Ekkor lehetősége nyílik pontos méretet venni, illetve konyhabútor- és beépített szekrény szerelésre, nagyobb bútorok bepakolására.(Ez nem a szerződés szerinti jog, hanem a cégünk által biztosított lehetőség.)

      Ha ilyen igénye van, először is kérjük, alaposan fontolja meg a dolgot. A még birtokba nem vett lakásokba a kivitelező munkatársai rendszeresen bejárnak ellenőrzési és karbantartási célból (szellőztetés), vagyis az Ön által bevitt tárgyak között-mellett is egy (több) idegen fog ki-be járkálni. Mivel a szerelés és költözés során rendszeresek a károsodások (levert festék, vakolat, ajtófóliák és tokok, törött ablaküveg, összekarcolt parketta), ezért bepakolást és szerelést csak akkor engedélyezünk, ha aláír egy felelősségátvállaló nyilatkozatot.

      Ebben rögzítjük, hogy a lakás a műszaki átadások után hibátlan állapotban van, és később Ön már nem jogosult úgynevezett esztétikai hibák javítását kérni birtokbaadáskor vagy azt követően, mivel utólag bizonyíthatatlan, hogy a hibát ki okozta. Ugyancsak nem vállalunk felelősséget a bevitt és beszerelt dolgokért, mivel nincs módunk ellenőrizni, hogy mit vittek be, illetve abban adott esetben ki okozta a kárt.Ugyancsak számoljon azzal, hogy a birtokbaadásig az épületben a lift még nem üzemel. Amennyiben teljes biztonságra törekszik és semmilyen felelősséget nem kíván magára vállalni, akkor célszerűbb a pakolással megvárni a birtokbaadást.

    • 12.3. A birtokbaadás első feltétele: a használtabavételi engedély

      Egy épület, illetve lakás elkészültét és használhatóságát a jegyző által kiadott használatbavételi engedély igazolja, ennek hiányában tilos a beköltözés, azaz mi sem adhatjuk azt birtokba.

      A használatbavételi engedély kiadását a műszaki átadásokkal egyidejűleg szoktuk megkérni, ha Ön azonnal költözhetőként hirdetett lakást vesz, akkor az engedéllyel már rendelkezünk. Maga a kiadásra irányuló eljárás rendkívül összetett és bonyolult, másfél tucat szakhatóság működik benne közre, melyek maguk is ellenőriznek és engedélyeket, hozzájárulásokat adnak ki. Az egész eljárás időigénye legalább 3-6 hónap, amelyre cégünknek nincs ráhatása. Éppen ezért a használatbavételi engedély kiadására nem tudunk határidőt vállalni. Amit vállalunk, hogy a kérelmet rendben beadjuk, a hatósági felhívásoknak határidőben eleget teszünk, ha pedig megtagadnák az engedély kiadását, akkor azért teljes anyagi és jogi felelősséget vállalunk ügyfeleink felé. A használatbavételi engedély kiadásáról levélben tájékoztatjuk, ez tartalmazza az ehhez kapcsolódó fizetési kötelezettséget is, amely a birtokbaadás másik fontos feltétele.

    • 12.4. A birtokbaadás második feltétele: a vételár kiegyenlítése

      Kizárólag a kifizetett ingatlanokat tudjuk birtokba adni, ettől nem tudunk eltérni. Ha a lakás nincs kifizetve, fizetési ígérvény esetén sincs birtokbaadás, a lakást bérleti konstrukcióban sem adjuk át (a fizetésig kibérelné). Nem tudjuk figyelembe venni, hogy a fizetés elmaradása mennyiben az Ön, és mennyiben mondjuk a hitelt folyósító bank hibája, ezt legfeljebb a késedelmes fizetés következményei során tudjuk mérlegelni. Amíg a vételár jóváírásra nem kerül bankszámlánkon, szintén nem tekinthető a vételár megfizetettnek, kérjük, ezt utalása tervezésekor szíveskedjen figyelembe venni.

    • 12.5. A birtokbaadás tartalma

      A birtokbaadás (vagy más néven kulcsátadás) az az esemény, amikor Ön ténylegesen is a lakásbirtokosa lesz. Innentől terhelik Önt a költségek (közös költség, közüzemi számlák), és ekkor száll át a kárveszély is.Ha a birtokbaadás előző pontokban írt feltételei teljesülnek, értesítjük az átadás időpontjáról. A birtokbaadáskor meggyőződhet róla, hogy lakása a műszaki átadás után teljesen rendben van, a hibák ki vannak javítva. Birtokbaadáskor a következő dolgokat fogja megkapni:

      - a birtokbaadási jegyzőkönyvet, amin a közműórák leolvasott állását is feltüntetjük;

      - a kulcsokat (lakás, postaláda, kapunyitó proxy);

      - a lakáshasználati útmutatót;

      - a jótállási jegyet;

      - egy pen-drive-ot, rajta minden más irattal (energetikai tanúsítvány, építési- és használatbavételi engedély, a lakás alaprajza és műszaki leírása, a beépített anyagok és termékek minőségi tanúsítványai és használati útmutatói, a társasház alapító okirata és SZMSZ-e, a ház biztosítási kötvénye, fotók és látványtervek a házról stb. stb.)

    • 12.6. Költözési tudnivalók

      Amikor lakását átveszi – még ha Ön is az első beköltöző lakó, – már egy minden tekintetben működő lakóház fogadja. Ugyanakkor az első hetekben a ház beüzemelése során még lehetnek kisebb fennakadások, ezen időszakban optimalizálják a kazán és a szellőztetés beállításait, igazgatják a lámpák mozgásérzékelőit. Ha valamilyen üzemeltetési problémával találkozik, azt kérjük, hogy már ne nekünk, hanem a közös képviselőnek jelezze! Kérjük, hogy még költözés előtt olvassa el a birtokbaadáskor megkapott lakáshasználati útmutatót, abban ugyanis hasznos tanácsokon és javaslatokon kívül sok olyan információt is talál, amelyek a jótállási kötelezettségeinket befolyásolják.

      Költözéskor kérjük, hogy figyeljen a folyosó falaira, a kapura és a liftekre! Mivel ekkor a ház már megkezdte önálló életét a beköltözéssel okozott károkat már nem javítjuk, azok a társasház, vagyis a lakók pénztárcáját terhelik

      Tudjuk, hogy sokaknak az első dolga a zár lecserélése, de erre az Okos Otthont Építő Kft. lakásai esetén nincs szükség. Az építkezés során a lakás kulcsai ugyan több kézen is átmennek, de ezek a kulcsok nem másolhatóak, új kulcsot csak a birtokbaadáskor kapott kódkártyával tud csináltatni. Magát a kódkártyát a kivitelező munkatársai is csak közvetlenül átadás előtt kapják meg, így nem fordulhat elő, hogy valakinél illegális másolat maradjon. Ha mégis a zárcsere mellett döntene, javasoljuk, hogy az ajtó gyártójának szakszervízével végeztesse a munkát.

    • 12.7. Mérőórák átírása

      A villanyóra és olykor a vízórák átírását cégünk kezdeményezi, birtokbaadáskor felvesszük a jegyzőkönyvbe az órák állását, és kitöltjük a szükséges papírokat. Birtokbaadás után kb. 1 hónap múlva először a vízművek képviselője fog jelentkezni Önnél óraplombálás és szerződéskötés miatt. A plombálásért külön díjat számolnak fel, ezt az óra első tulajdonosaként Önnek kell kifizetnie, azt jogi és adózási előírások miatt sem megelőlegezni, sem átvállalni nem tudjuk.

      Másodikként, a birtokbaadás után kb. két hónappal az áramszolgáltatótól fogják megkeresni. TV, internet és telefon-előfizetés megkötéséhez Önnek kell megkeresnie szolgáltatót. A szerződések aláírását követően további egy hónap lesz, mire az első számláját megkapja.

      A hőmennyiségmérőt nem kell átíratnia, a fűtési és a vízfelmelegítési díjat a társasház fogja „kiszámlázni”. A lakással kapcsolatos egyéb költségeket a szemétszállítástól a biztosításig a közös költség tartalmazza, ennek mértékéről és a fizetésről pedig a közös képviselő ad felvilágosítást.

  • 13. A tulajdonjog bejegyzése

    Az építkezés befejezését és az ezt jogilag is kimondó használatbavételi engedély kiadását követően válik az építkezés lakóházzá, ez után kérhetjük a földhivataltól a társasház bejegyzését. Magára a bejegyzésre a használatbavételi engedély jogerőre emelkedését követően kb. 3-4 hónap múlva kerül sor, de ennél több időt is igénybe vehet. A teljes vételár megfizetését követően az Okos Otthont Építő Kft . beadja a tulajdonjog bejegyzéséhez hozzájáruló nyilatkozatot, a földhivatal pedig ennek, valamint a korábbiakban felfüggesztett tulajdonjog bejegyzésére irányuló kérelem alapján jegyzi be a vevő tulajdonjogát – a magyar jogszabályok szerint ekkor lesz valaki „tulajdonjog várományosból” ténylegesen is tulajdonos. Ekkor jegyzik be a haszonélvezeti, illetve használati jogokat is. A tulajdonjog bejegyzéséről szóló határozatot a földhivatal rendszerint csak az eljáró ügyvédi irodának küldi meg, amely az ügyvédi irodában átvehető, így Ön mindenképpen értesülni fog tulajdonjogának bejegyzéséről.

  • 14. Jogvita

    Az Okos Otthont Építő Kft. alapvetően tárgyalással, megegyezésre törekedve kívánja rendezni az esetleges vitákat és konfliktusokat, ha azonban ez nem sikerül, akkor az adásvételi szerződés tekintetében a felek hatáskörtől függően kikötik a Szegedi Járásbíróság, vagy a Szegedi Törvényszék illetékességét.

  • 15. Közös költség

    A közös költségből fedezik a ház fenntartását, működését, a takarítást, a közös területek világítását, a szemétszállítást stb..

    A közös költség mértékét az alakuló közgyűlésen a Okos Otthont Építő Kft .határozza meg, ezt a későbbi közgyűléseken a lakók tetszésük szerint módosíthatják. A közös költséget a ház mérete és várható működési költségei alapján határozzuk meg, de szükség van egy-két évi működésre, hogy a valós fogyasztás és kiadások alapján kiderüljön, mi az a valós közös költség, amivel a ház működtethető.

    Azért, hogy elkerüljük fizetési késedelmeket vagy nem fizetést, ami pont a rendesen fizetőket károsítja meg leginkább, és szélsőséges esetben a ház működőképességét is veszélyeztetheti, a házainkban lehetőség van rá, hogy a tartozókat kizárják a fűtésből és a melegvíz-ellátásból. Ennek a feltételeit az szmsz fogja szabályozni, a végrehajtásról pedig a közös képviselő gondoskodik, így senki nem halmozhat fel büntetlenül 3 havinál nagyobb tartozást. Éppen ezért felhívjuk a figyelmét, hogy a közös költség befizetéséről hosszabb távollét vagy a lakás bérbeadása esetén is gondoskodjon, ha el szeretné kerülni a kellemetlen meglepetést és a visszakapcsolási díjat.

  • 16. Ami nem a társasházra tartozik

    Alapelv, hogy ami a lakásban van, az a tulajdonosra tartozik. Ha valami elromlik „odabent”, azt jótállás esetén nekünk kell javítani, az Okos Otthont Építő Kft. -t értesítse, ne a közös képviselőt. Ha már nincs jótállás, akkor a javítás a tulajdonos feladata. A közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos probléma esetén szintén Önnek kell eljárnia.

    A közös területek esetén pont fordított a helyzet, itt minden gonddal a közös képviselőt keresse meg! Ezen hibák kezelésére is, jótállási igényt kizárólag a közös képviselőtől tudunk elfogadni, mivel a munkát is csak ő veheti át tőlünk.

  • 17.Jótállás és szavatosság

    A jótállás azt jelenti, hogy a lakásban, illetve az egész házban nem csak az átadáskor van minden rendben, működik minden rendeltetésszerűen, de később (legalább a jótállási idő végéig) is így lesz, ha pedig elromlik valami, kötelesek vagyunk kijavítani, illetve kicserélni. A jótállás szinonimájaként gyakran használják a garanciát is (garanciajegy, garanciális javítás stb.).

    Felhívjuk a figyelmét, hogy az újépítésű lakások tekintetében eltérnek a szabályok az általánostól, erről külön kormányrendelet rendelkezik.